[Gå till huvudindex] [Gå till språkindex] [Kontakta författaren] [Read this page in English]
Denna sida uppdaterades senast 12.01.2004
För att spela detta spel, behöver du ett antal "flashcards" med kinesiska tecken. Välj antigen några av de vanligaste tecknen eller tecken som spelarna redan borde kunna. Det finns en lista över de vanligaste kinesiska tecknen och förklaringar till korten på sidan "De vanligaste kinesiska tecknen".
Antal spelare: minst två plus en lärare eller någon som läser översättningarna som står på korten.
Lägg alla kort med teckensidan upp i en hög mitt på bordet. Spelordningen går medsols mellan eleverna som skall förklara tecknen på korten till dess att hela högen är borta. Eleverna måste lova att INTE titta på översättningarna som står på kortens baksidor om de inte redan vunnit korten i enlighet med regel 1 eller 2 nedan.
- 1: När en elev står på tur, skall han/hon ta det översta kortet ur högen och lägga ut det mitt på bordet så att alla kan se tecknet på kortet.
- 2: ÖVERSÄTTA. När en elev står på tur, kan han/hon välja att översätta ett av de kort som ligger synliga på bordet eller överst i högen, men ej framför någon spelare. Eleven skall ge både uttal och översättning av tecknet. Om läraren säger att antingen uttalet eller översättningen är felaktig/otillräcklig, kan eleven eventuellt få en chans att korrigera sitt svar. Om svaret fortfarande inte kan accepteras, och nästa elev i turordningen får fortsätta spelet. Om läraren accepterar svaret, så skall eleven lägga ut kortet framför sig på bordet och göra ett drag till.
- 3: SÄTTA SAMMAN. En elev som står på tur kan alternativt välja att skapa en mening eller ett ord med minst två eller tre av de kort som ligger med teckensidan synlig på bordet. Detta innebär att eleven kan "stjäla" kort som ligger hos andra spelare. Eleven måste kunna uttala och översätta sammansättningen. Om läraren godkänner den skapade sammansättningen, får eleven ta alla korten (även de som andra elever tidigare förvärvat) och hålla dem dolda på hand under resten av spelet. Andra elever kan därefter inte "stjäla" dessa kort. Samma elev får sedan göra ett drag till. Om läraren inte godkänner sammansättningen, går turen över till nästa elev.
- 4: KÖPA FÖRKLARINGAR. Om en elev inte kan översätta något kort eller skapa någon sammansättning, kan han/hon använda kort som han/hon tidigare vunnit i enlighet med regel 1 eller 2 ovan till att "köpa" förklaringar från läraren. Eleven betalar ett kort till läraren, som sedan ger uttal, översättning och kanske några exempel, så som det står skrivet på kortens baksidor. Eleven kan välja att få en förklaring till vilket kort som helst som syns mitt på bordet eller det kort som ligger överst i högen, men ej de kort som ligger framför någon elev. Efter att en översättning har getts, läggs både det betalda kortet och det förklarade kortet tillbaka i bottnen av högen (eller så kan läraren behålla korten en stund), och nästa elev i turordningen får fortsätta.
- 5: GRATIS FÖRKLARINGAR. När en elev ger ett accepterat svar enligt punkt 1 eller 2 enligt ovan, kan eleven få välja en förklaring enligt punkt 3 utan att betala. Eleven får dock sedan inte fortsätta att översätta fler kort förrän han/hon åter står på tur. Det förklarade läggs i högens botten och nästa spelare fortsätter sedan.
- 6: Om det endast finns ett litet antal kort i högen, kan läraren börja spara på förklarade kort och "betalningar" på hand tills det finns tillräckligt många kort för att skapa en ny hög med minst lika många kort som elever. Läraren kan även plocka upp några av korten mitt på bordet, ge förklaringar, blanda korten och lägga upp dem som en ny hög. Läraren får dock inte plocka upp kort som ligger framför respektive elev eller hålls på hand av en elev.
- 7: Spelet slutar när det inte finns några kort kvar mitt på bordet, i högen eller i lärarens händer. Eleverna räknar samman korten de har på hand och framför sig. Vinnaren är den elev som har flest kort.
Ett annat spel med samma kort
Lägg alla kort med tecknen upp på bordet. Eleverna får turas om att försöka bilda ord eller meningar om minst två eller tre tecken. Eleverna skall uttala och översätta varje sammansättning. Om läraren godkänner en sammansättning, så får eleven behålla alla de valda korten och korten kan sedan inte avändas igen. Varje elev får endast försöka sätta samma en kombination innan turen går över till nästa elev. När en elev får svårigheter, kan läraren föreslå svenska ord eller meningar som kan översättas med de tillgängliga tecknen. Spelet slutar när ingen kan skapa fler sammansättningar. Vinnaren är den elev som lyckats samla samman flest kort.
I detta spel kan man eventuellt vilja använda "jokrar" - blanka kort som kan användas för att representera precis vilket tecken man önskar eller behöver.
OBS: Båda dessa spel kan anpassas för att träna andra språk!
Fler kinesiska inlärningsspel finns på sidan http://www.jarvismultimedia.com/lostrabbit/.