© 2003 – 2007 Patrick Hassel Zein
|
![]() |
![]()
![]()
Mahjong
(även kallat "Mah-jong", "Mah-jongg" eller, på Mandarin, "Ma Jiang")
De vanliga europeiska reglerna för Mahjong är allmänt kända, och du kan hitta dem runt om på Nätet. På denna sida presenterar jag de något enklare reglerna från Hong Kong respektive Kina, vilka ger ett snabbare och annorlunda spel.
Jag har även gjort en liten "fusklapp".
Glöm det där med "att sitta på en sten". Du behöver inte säga till när du sitter och väntar på den sista brickan för att få Mahjong, utan presenterar bara din Mahjong när du får den.
Hong Kong-reglerna är i grunden identiska med de vanliga reglerna, men poängräkningen görs enligt en ganska annorlunda och enklare modell. När man slipper ödsla tid på att räkna så mycket, blir spelet lite annorlunda, snabbare och, i mina ögon, roligare.
Endast den som gör Mahjong får räkna samman sina poäng och marker betalas därigenom endast ut till den som gjorde Mahjong. Utbetalningens belopp dubbleras inte vid betalning till/från rondens vind. Får ingen Mahjong i ett givet parti, så deklareras "dött spel" och ingen poäng beräknas. Vindskivorna skiftas efter varje avslutat parti oavsett om rondens vind vann eller förlorade. Vid "dött spel" skiftas dock vindskivorna inte. En fullständig spelomgång består alltid av exakt 4 ronder á 4 partier. Notera att det viktigt att skilja mellan poäng och utbetalda belopp!
Listan nedan är uppdelad i åtta punkter. Poäng kan endast ges för en av de specifikation som står under respektive punkt i listan. Totalt kan man alltså som bäst få åtta del-poäng.
a) | Mahjong i sig | 0 p |
b) | Den vinnande brickan drogs från muren | 1 p |
Den vinnande brickan var en av de fria brickorna från ruinen | 2 p | |
c) | Handen består endast av stegar | 1 p |
Handen består endast av tretal och fyrtal | 3 p | |
d) | Ett tretal eller fyrtal av drakar | 1 p |
Två tretal eller fyrtal av drakar | 2 p | |
Två tretal eller fyrtal av drakar och par av den tredje draken | 4 p | |
Tretal eller fyrtal av alla tre drakar | 6 p | |
e) | Tretal eller fyrtal av egen vind eller rondens vind | 1 p |
Tretal eller fyrtal av egen och rondens vind (om det ej för tillfället är samma vind) | 2 p | |
f) | Ingen blomma eller årstid alls | 1 p |
Egen blomma eller årstid | 1 p | |
Både egen blomma och egen årstid | 2 p | |
g) | Alla blommor eller alla vindar | 1 p |
Alla blommor och alla vindar | 2 p | |
h) | Halvren färghand; handen består av brickor ur en serie + vindar och/eller drakar | 3 p |
Ren färghand; handen består endast av brickor ur en serie | 6 p | |
Honörshand; handen består endast av vindar och drakar | 7 p |
1) | Ettor och nior / De tretton undren; handen består av en etta och en nia från varje serie, en av varje drake och vind + en valfri ytterligare av dessa nämnda |
2) | Himmelns portar / Sitta på nio stenar; handen består av tre 1:or, tre 9:or samt brickor 2 till 8 ur en serie + en till av dessa. |
3) | Pärldrake; endast tretal/fyrtal av cirkel + vit drake. |
4) | Jadedrake; endast tretal/fyrtal av bambu + grön drake. |
5) | Rubindrake; endast tretal/fyrtal av tecken + röd drake. |
(Himmelns och jordens välsignelser, huvud och svansar samt den dolda skatten saknas alltså.)
Sammanräkna poängen (teoretiskt sett borde det maximalt kunna bli 23, men det är mycket svårt att nå upp ens 10). Översätt poängen till belopp (antal marker som varje spelare ska betala till vinnaren) med denna enkla tabell:
Poängnivå | Total poäng | Belopp |
Kycklinghand | 0 | 1 |
Ett | 1 | 2 |
Två | 2 | 4 |
Tre | 3 | 8 |
Fullt hus | 4, 5, 6 | 16 |
Dubbelt hus | 7, 8, 9 | 32 |
Trippelt hus | 10 och därutöver | 64 |
Maxpoäng | maxpoängs-hand | 128 |
Den som slängde den vinstgivande brickan skall betala dubbelt antal marker. Om vinstbrickan drogs från muren eller ruinen så skall alla betala det dubbla beloppet spelmarker. Dessa dubbleringar gäller dock inte för maxpoängshänderna.
Om en spelare har lagt ut ett synligt upplägg med nio brickor ur en enda serie så ses detta som en varning - man kan misstänka att spelaren väntar på en vinstbringande bricka ur samma serie, vilket innebär en värdefull hand. Om du då kastar en bricka ur denna serie och spelaren bevisligen får just en ren färghand med den så bestraffas du på så sätt att när vinnarens poäng räknats ut så får du betala alla tre förlorarnas avgifter till vinnaren (räknar du på det så blir det minst 64 marker).
Om du kastar en bricka med vilken en spelare för vilken en varning har noterats får ihop tolv upplagda brickor ur en och samma serie med din slängda bricka så gäller det att minnas detta. Spelaren väntar nu på en bricka för att göra sin hand fullständig. Om den saknade brickan dras från muren eller ruinen och paret blir i samma serie som de övriga brickorna (åter en ren färghand) så måste du betala alla tre förlorarnas avgifter till vinnaren (och det kan bli ännu dyrare, totalt minst 192 marker!). Din räddning är om en annan spelare kastar den vinstbringande brickan och därigenom själv drar på sig straffet.
Straffen finns där för att du ska spela mer defensivt! På samma sätt bör straff definitivt delas ut om man förorsakar att en motståndare får en ren honörshand eller en maxpoängs-hand som man kunde ha förutsett på liknande sätt.
Förbjud möjligheten att vinna med en noll-poängs hand. Före spelet bestämmer spelarna om minsta tillåtna värde på en Mahjong-hand skall vara 1, 2 eller 3 (högre krav är orimligt att sätta!).
Maximalt straff kan utdelas för Mahjong-bud som är felaktiga eller har för lågt värde. Partiet avslutas därvid och den som gav det felaktiga budet skall då betala 128 marker till varje motspelare.
En erfaren Mahjong-spelare vet att det inte alltid är viktigast att vinna utan att även hindra motspelarna från att vinna. Därför finns ett möjligt tillägg av ”Fem-brickors-straffet”; om det framemot slutet av en giv finns fem eller färre brickor kvar innan ruinen och du slänger en bricka som ej slängts eller lagts upp tidigare under spelet (en bricka som det är extra hög risk att någon annan håller på) och någon gör Mahjong med denna så måste du betala alla tre förlorarnas avgifter till vinnaren.
För de som har svårt att komma ihåg de kinesiska tecken som förekommer (vilket kan vara speciellt bra att veta om man inte har europeisk fusktext på alla brickor) och vilka maxpoängshänder man kan försöka få (utan att avslöja sig genom att fråga motspelarna), har jag plockat ihop denna lilla "fusklapp":
Innan man börjar spela, fördelar man korten ur en vanlig kortlek jämnt bland spelarna.
Strunta i allt det där med vindarna - det spelar ingen roll vem som spelar vilken vind!
Glöm det där med "att sitta på en sten". Du behöver inte säga till när du sitter och väntar på den sista brickan för att få Mahjong, utan presenterar bara din Mahjong när du får den.
När en spelare vinner en giv, behöver man inte alls räkna några poäng, utan de övriga spelarna ger bara ett spelkort var till vinnaren. Man spelar helt enkelt utan att besvära sig med att försöka få höga poäng eller tjusiga upplägg. Detta leder till ett ännu snabbare spel än med Hong Kong reglerna.
Jag MISSTÄNKER att kineserna löser in varje spelkort för ett visst givet pengabelopp efter en avslutad match, men jag har aldrig vågat fråga - och om jag vågade fråga, så skulle de antagligen inte våga svara annat än "Neeejdå!"...