© 1997 – 2003 Patrick Hassel Zein
Denna sida uppdaterades senast 31.05.2003
Regler för Avancerade Spelare
På denna sida följer några nya och lite svårare regler som i första hand gäller för trollkarlen. Detta är regler som får spelet att skilja sig helt och hållet från schack och ställer högre krav på strategiskt sinnelag hos spelarna. Alla regler från vanligt KalejdoSchack gäller fortfarande och spelets mål är detsamma – dessa regler är enbart kompletteringarna.
De spelare som tycker att dessa regler är egendomliga, svåra eller otraditionella kan mycket väl fortsätta att spela endast med grundreglerna som i sig är fullt tillräckliga för att göra spelet både spännande och givande.
Drag
Som ett drag räknas nu en vanlig förflyttning av en pjäs, men även att man använder eller avbryter en magisk formel (se "magi") eller att draken sprutar eld (se "drakeld").
Magi
Vardera spelaren har 12 magibrickor i samma färger som pjäserna. Var och en av dessa brickor kan användas en endaste gång per spel. På brickorna finns små figurer som illustrerar trollformlerna. Lägg dina brickor framför dig eller kant i kant med spelplanen.
För att använda magi måste man ha sin trollkarl kvar i spelet. Om ens trollkarl blir utslagen så bryts alla ens aktiva formler omedelbart och alla dina resterande magibrickor blir obrukbara för resten av det pågående partiet.
Man kan flytta alla pjäser (både egna och motståndarens) med magi. Dock kan varken de egna eller motståndarens pjäser någonsin påverkas av någon magi alls när de står i borgar. Egna pjäser kan till viss del påverkas av magi när de står i städer, men motståndarens pjäser kan aldrig påverkas i städer.
Om en formel har en långvarig effekt så läggs magibrickan på den påverkade pjäsen och flyttas sedan tillsammans med pjäsen vart helst den flyttas.
Man kan när som helst koppla bort vilken som helst av sina egna aktiva formler – men detta räknas som ett drag och man kan sedan inte använda den bortkopplade formeln igen. Använda och avbrutna formler tas bort från spelplanen. Motståndarens trollformler kan endast brytas med andra trollformler eller drakeld och inte genom att du helt sonika plocka bort dem!
Trollformler
Teleportera:
Du kan flytta en egen eller annan valfri pjäs till en valfri ruta.
| ||
Skifta positioner:
Byter positioner av två valfria pjäser.
| ||
Återuppliva:
Återhämtar en valfri utslagen pjäs in i spelet på nytt.
| ||
Spöke:
Din trollkarl står still och skickar en osynlig kraft mot en ruta på 1 till 2 gående stegs avstånd från sig. En pjäs som blir anfallen slås ut. Spöket påverkar och påverkas ej av andra formler.
| ||
Blixt:
Din trollkarl står stilla och skjuter en blixt mot en ruta på 1 till 3 flygande stegs avstånd från sig (begränsas ej av böjda linjer). En pjäs som blir beskjuten slås ut.
| ||
Självsprängning:
Trollkarlen står kvar på en helt valfri ruta och sprängs.
| ||
Hela:
Upphäver effekten av formeln Fängsla, Spärr eller Försvaga.
| ||
Fängsla:
Hindrar en pjäs från att röra sig tills formeln bryts.
| ||
Spärr:
En ruta med denna formel på sig kan aldrig passeras av någon pjäs.
| ||
Barriär:
Lägg magibrickan på en valfri linje på spelplanen. Den linje som brickan ligger på kan ej passeras utan vidare. Gående pjäser kan inte alls passera barriären, flygande pjäser måste hoppa över barriären i första steget av ett drag.
| ||
Försvaga:
Gör att en pjäs (även en trollkarl) ej kan förflytta sig alls över rundade linjer.
| ||
Förstärk:
Gör att en pjäs (med undantag för trollkarlarna) kan passera två rundade linjer i varje drag. Trollkarlarna får istället flyga fyra steg och passera fyra rundade linjer i varje drag.
|
Drakeld
Draken sprutar eld precis som trollkarlen skjuter blixtar (se "Blixt") mot rutor på ett flygande stegs avstånd. Pjäser och brickor i städer och borgar är ej skyddade mot drakeld eftersom denna eld ej är magisk. Drakeld kan dessutom användas ett obegränsat antal gånger i varje parti och mot alla pjäser utom mot sig själv eller motståndarens drake (drakar är immuna mot denna eld!).
Elden upphäver formlerna Fängsla, Barriär och Förstärk. Förstärkt eller fängslad pjäs överlever anfallet. Drakeld som riktas mot en viss ruta upphäver alla formler som ligger helt eller delvis på rutan och på eventuell pjäs som står på rutan (elden kan inte riktas mer exakt än så). Oskyddad pjäs slås ut.
Relationer mellan trollformler
För att ytterligare förtydliga magireglerna finns denna lista över vilka trollformler som påverkas av vilka.
Helt fristående formler:
Formler som kan botas med Hela:
Formler som bryts med Blixt eller drakeld:
Observera att Blixt/drakeld kräver mer eller mindre direktkontakt med trollformeln. Hela kan däremot användas på avstånd.
Komplettering vid tärningsspel
I grundreglerna beskrivs hur man kan förändra spelet genom att låta slumpen spela med i form av en tärning. Denna variation kan givetvis användas även när man spelar med magiregler.
Tillägg till reglerna: Du får endast använda magi vid tillfällen då du enligt tärningen får flytta trollkarlen. Draken kan endast spruta eld om du slagit ett kast som ger dig rätt att flytta draken.