En stor del av berättandet i Det går an skildrar hur kvinnan gör långa retoriska utläggningar
om sitt frihetsbehov och dess konsekvenser för deras förhållande. Trots sina känslor för mannen vill hon
inte gifta sig med honom. Följande dialog utgör ett typiskt exempel på ett sådant avsnitt:
[Albert] Kunna då menniskor aldrig hushålla ihop?
[Sara] De kunna ju försöka. Går hushållningen bra, så kan man ju fortfara med den,
liksom med mycket annat, som går bra. Går han åter rasande, så är det välbetänkt att
upphöra med den, liksom med annat rasande. Men kärleken emellan två – den bör främst af allt hållas
fredad och i ro för sådant; den bör aldrig göras lidande eller beroende af en sammanboning eller hushållning
och huru den kan slå sig ut. Jag tycker det är bäst att de aldrig flytta ihop, det får jag säga, emedan folk,
som älska hvarann, mycket snarare reta, förarga och slutligen förderfva hvarann,
än andra, som icke räkna på hvarann och derföre se mycket med kallsinnighet.
Ett sådant resonemang är ju alldeles självklart, det var i alla fall min åsikt när jag läste boken
1984. Men saken var naturligtvis inte lika självklar första gången boken gavs ut 1839. Det går an
vållade en våldsam debatt i dåtidens Sverige. Det är omständigheterna kring dessa händelser som jag vill skildra
närmare i denna essä. Det som intresserar mig mest i detta sammanhang är dock hur våra värderingar och vår
moraluppfattning förändras med tiden. Det som var förargelseväckande för den tidens människor är idag en
helt naturlig livsstil.
Innan jag fortsätter vill jag emellertid först kort citera hur det aktuella verket och dess budskap har beskrivits av
litteratursociologen Johan
Svedjedal i förordet till en elektronisk upplaga av Det går an. Min avsikt är att på detta vis ge en kontrast till
hur jag själv uppfattade boken vid min första kontakt med den.
"Det går an är ett av Almqvists viktigaste verk. Berättelsen blev en omdebatterad
bokhandelssuccé, den bidrog till att avgöra hans framtid som skribent och har senare blivit en slitstark litterär
klassiker, omtryckt femtio gånger fram till 1988. Med all rätt har berättelsen setts som det konstnärliga
krönet på hans period som realist och liberal. Det är en sommarlätt idéberättelse om
ett förälskat pars resa in i äktenskapsutopin, men samtidigt ger Almqvist några rapp åt kyrkan, en av
de institutioner som han ansåg förkvävde människors lyckomöjligheter. Grunden för ett
äktenskap, menar Sara Videbäck och Almqvist med henne, kan aldrig vara vigseln – för vigseln är bara
en yttre rit. Ett äktenskap skall istället konstitueras enbart av kärleken, den ömsesidiga attraktionen och
omsorgen. Om denna inre förutsättning finns så behövs inga yttre riter som binder och gör
människor olyckliga."
Upp
Kyrkan var en naturlig måltavla för Almqvists kritik. De idéer som han främst ville propagera för
gällde dock kvinnornas situation i dåtidens samhälle. Det går an var framför allt var en
kvinnosaksberättelse, där författaren ville föra fram sina tankar om hur kvinnornas tillvaro kunde reformeras.
Ett ämne han tog upp till diskussion var till exempel deras möjligheter att bli självförsörjande.
Berättelsen kan ses som en apell för näringsfrihet, då Almqvist berör de problem som mötte den
tidens fria företagare, främst i form av skråtvånget. Näringsfriheten var också en högaktuell
politisk fråga, som skulle behandlas närmare vid 1840 års riksdag.
I Det går an tog Almqvist bland annat upp frågeställningar som rörde klasskillnader och
könsroller. Han speglade med stor skärpa och mycket realistiska scenerier det svenska samhället som det såg
ut i början av 1800-talet. Almqvist strävade medvetet efter att ge läsarna ett intryck av att berättelsen var en
verklighetsskildring och hans avsikt därmed skulle förmodligen ha varit att försöka distansera sig från
huvudpersonernas åsikter. Almqvist gjorde även diverse ändringar av texten och dialogen, för att därigenom mildra de
chockeffekter som verket förväntades framkalla hos publiken.
Som läsare har jag dock svårt att betrakta Det går an som en helt realistisk berättelse, med tanke
på hur samhället faktiskt såg ut vid den tidpunkt när det romantiska dramat skall ha utspelat sig. Gifta kvinnor
var till exempel omyndiga och ekonomiskt beroende av sina män. Det detaljrika samhälle som här framträder
i litteraturen är därför bara en kuliss, vilken används för att skapa en trovärdig illusion. Almqvist
utnyttjar avsiktligt sådana berättartekniska medel för att framföra sitt bakomliggande politiska budskap.
Boken är snarast en framtidsskildring - en utopi om samvetsäktenskapet och jämlikheten mellan könen.
Det fascinerande med Almqvist är enligt min åsikt att hans idéer låg så långt före den
egna samtiden, vilket gör att de funderingar han framför med hjälp av sitt språkrör
Sara Videbeck knappast kan anses spegla de uppfattningar som då var allmänt gällande. Detta kan vara ett av
skälen till att berättelsen har blivit en av våra klassiker. Genom utvecklingen i estetik, samhälle och idéer
framstår den i efterhand som ett föregångsverk, en tidig realistisk roman om förtryck och möjligheter till
frigörelse.
De två huvudpersonerna träffas på hjulångaren Yngve Frej under en resa från Stockholm till Arboga.
Upp
Johan Svedjedal har ställt upp tre centrala litteratursociologiska forskningsområden. Det första
av dessa har sitt fokus inriktat på "Samhället i litteraturen", något som berör frågor om hur
litteraturen på olika sätt kan spegla samhället och bidra till att skapa samhälleliga identiteter. Det andra
området handlar om "Litteraturen i samhället", där tonvikten ligger på hur skönlitteraturen
fungerar som opinionsbildare, som politisk kraft och som förmedlare av idéer. Här koncentreras ofta litteraturstudierna
på mer berättartekniska analyser, till exempel att försöka utröna hur författaren bär sig
åt för att fängsla och övertyga. Ett annat viktigt moment är kartläggandet av hur litteraturen blivit
mottagen inom olika befolkningsgrupper. Den tredje inriktningen handlar slutligen om "Litteratursamhället", det vill
säga litteraturens yttre villkor, bokmarknadens utveckling, författarnas försörjning, förlags- och
bokhistoria med mera.
Man kan naturligtvis belysa Almqvists verk ur alla de tre ovannämnda perspektiven. Mitt syfte med denna essä har dock
framför allt varit att skildra de samhällskritiska tendenserna hos boken Det går an, men Almqvist var i
högsta grad en realistisk miljöskildrare och vissa forskare har ägnat stor möda åt att analysera hans klass-
och genusperspektiv. Almqvist var även ytterst beroende av förlagens välvilliga inställning för att kunna
försörja sig. Detta är för övrigt ett område som Svedjedal grundligt har utforskat i sin avhandling
Almqvist – berättaren på
bokmarknaden. En viss tilltänkt förläggare eller en speciell publik kan vara starkt levande i författarens
medvetande redan under skrivandet och därmed påverka hans utformning av texten. Svedjedal menar att författarnas
skapande måste undersökas utifrån deras "litterära responsivitet", deras benägenhet att ta
intryck av råd från omvärlden.
Risken är emellertid nu uppenbar att mitt utvalda forskningsområde snart skulle kunna bli alltför omfångsrikt.
Detta kanske kan ses som en konsekvens av Pierre Bourdieus åsikt att alla arbeten ägnade en isolerad författare i
själva verket måste betrakta produktionsfältet i dess helhet. Denne hävdade i antologin Litteratursociologi:
Texter om litteratur och samhälle att sociologin eller den sociala historien inte kan förstå något konstverks
säregenhet om man studerar en författare eller ett verk i ett isolerat tillstånd.
Bordieau
talade om ett "prisma" som ställer sig mellan konstverket och världen utanför. Ett sådant
prisma bryter strålarna från alla yttre händelser – ekonomisk kris, politisk reaktion, vetenskaplig revolution. Dikten
skulle därmed kunna ses som en produkt av samhällslivet.
Upp
Jag skall nu försöka formulera ett mer bestämt fokus för denna lilla undersökning, eftersom en något
snävare avgränsad problemformulering tycks vara oundgänglig. Då Almqvist främst har gått till
historien som kvinnosaksdebattör och radikal opinionsbildare, är det detta som jag har valt att i första hand koncentrera mig
på. Det är således huvudsakligen det andra litteratursociologiska problemområdet, nämligen "Litteraturen
i samhället" som skall dryftas i den fortsatta framställningen. Min problemställning har varit: Hur påverkade
Almqvists verk Det går an den samtida opinionen? Om jag hade haft mer tid och utrymme till förfogande skulle jag kanske
ha kunnat följa Lars Furulands anvisningar för att utreda detta spörsmål. Denne hävdar att man inom litteraturhistorien
inte sällan har haft alltför bråttom med att utnämna de diktare som först av alla råkat peka på förekomsten
av svulster i samhällskroppen till "radikala pionjärer". Furuland menar att en nödvändig förutsättning
för att undersöka deras faktiska betydelse är att man först studerar de litterära texternas förhållande till
den verklighet som författarna ville skildra. Furuland förklarar också att man kan gå vidare genom att undersöka spridningen
och samla in utgivnings- och upplageuppgifter om de aktuella böckerna. Furuland ställer slutligen upp sju hypoteser som man kan använda
sig av för att pröva litteraturens roll vid opinionsbildning i sociala frågor. Jag återger här ett något nerkortat
sammandrag av dessa hypoteser, hämtade ur Litteratursociologi: Texter om litteratur och samhälle.
- Författaren måste ha förmåga att formulera sig på ett nytt, drastiskt och uppseendeväckande
sätt så att debatten hålls vid liv.
- Författaren bör vara etablerad och välkänd när kampanjen börjar.
- Författaren måste helhjärtat och ofta mycket långvarigt engagera sig i en fråga och fungera som sin
egen marknadsförare.
- Valet av medier för budskapet är av största betydelse med hänsyn till målgruppen.
- Mediasituationen förändras successivt. Under 30-40-talen var pressen viktigast, medan radion blev ett lika viktigt
medium på 40-50-talen. Idag skulle TV vara oumbärligt för liknande aktioner.
- Ett arbete innanför eller i samspel med en organisation, en folkrörelse, innebär vissa fördelar för
uppnående av reella resultat.
- Författaren måste agera självständigt, som obunden och fristående intellektuell.
Upp
Gunnar Hansson är en litteraturforskare som varit pionjär inom studiet av läsarna och deras interaktion med dikten.
Han nämner i samlingsverket Litteratursociologi: Texter om litteratur och samhälle Almqvist som ett exempel på
hur relationen mellan läsarna och litteraturen har förändrats genom historien. Nya generationer av läsare kommer
ständigt till med nya erfarenheter, nya tankemönster, nya livshållningar och nya världsuppfattningar. Allt detta tar de
med sig in i den litteratur som de läser och när läsarna förändras kommer också litteraturen ständigt
att förändras. Hansson menar att författare som Almqvist och Runeberg har förändrats inför våra egna ögon. Han hävdar
också att man borde kunna förvänta sig av litteraturhistoriska handböcker att de behandlade den litteratur som blev
mycket läst av sin samtid genom att man nu istället försökte "se på litteraturen med deras ögon
som läste den". Det har ingen hittills gjort, enligt Hansson.
Ambitionen verkar lovvärd, men dock något problematisk. Hur skall man idag kunna veta hur människor som
levde på 1800-talet uppfattade enskilda verk eller författare? Upplevelsen av det lästa varierar från individ till
individ, men vissa faktorer som har betydelse för mottagandet och tolkningen kan faktiskt vara mätbara, exempelvis
utbildning, ålder, kön, yrke och liknande. Det intressanta skulle vara att undersöka vilka skillnader som fanns mellan
könen och deras eventuellt olika tolkning av Det går an. Boken lyfte fram kvinnornas verklighet och deras livsproblem
på ett så tydligt och genomgripande sätt, att den borde ha fungerat som en väckarklocka i dåtidens
samhälle. Den tycks dock istället mest ha väckt upp protester. Jag frågar mig varför?
Upp
Yvonne Hirdman
har skrivit om något hon kallar för "genuskontrakt". Hon menar att det ser ut som om varje
samhälle och varje tid har något slags kontrakt mellan könen. Detta osynliga kontrakt bildar en uppsättning
mycket konkreta regler och föreställningar om hur män och kvinnor skall vara mot varandra. Konflikter kan
uppstå i kontraktets gråzoner, med vilket avses de odefinierade områden där respektive kön
försöker tänja på kontraktets gränser till sin egen förmån. Logiken bakom genuskontraktet
innebär enligt Hirdman att två av människans grundläggande mål – frihet och symbios/samlevnad –
har strukturerats upp mellan mannen och kvinnan. Den manliga friheten har ständigt uppmuntrats och expanderat, medan den
kvinnliga symbiosen bundits av barnafödande och kontroll, lagstiftning och sociala seder. Hirdman menar att någonting
händer genom att vi döper relationen mellan man och kvinna till något, till exempel genussystem. Vi utpekar då
ett förhållande som annars inte skulle ha observerats. Kanske kan tillämpandet av författarens eget begrepp
"genuskontrakt" åskådliggöra vad som skedde när Almqvists bok Det går an gavs ut. Man
skulle kunna hävda att berättelsen utgjorde ett allvarligt hot mot blotta existensen av ett sådant kontrakt. Det
tidigare osynliga kontraktet materialiserade sig helt plötsligt och flimrade kusligt framför ögonen på
läsarna.
|

I början av 1800-talet var ogifta svenska kvinnor inte myndiga. Detta var ett av de ämnen som författarinnan
Fredrika Bremer
tog upp i sina böcker. Först 1858 kom en lagstiftning som innebar att en kvinna kunde bli myndigförklarad från 25 års
ålder. Om hon gifte sig blev hon dock omyndig igen. Porträttet av Fredrika Bremer är målat av Johan Gustaf Sandberg.
|
Hur kunde det egentligen komma sig att en man tog kvinnornas parti? Karin Westman-Berg har skrivit en avhandling om Almqvists
kvinnouppfattning. Hon studerar i denna avhandling Almqvists verk mot bakgrund av kvinnornas historia under början av 1800-talet.
Westman-Berg tror att svaret delvis kan finna sin förklaring i Almqvists religiösa bakgrund. Almqvist intresserade sig bland
annat för
herrnhutismen, en idag nästan bortglömd rörelse, som strävade efter ett slags "andlig
emancipation". Herrnhutarna företrädde en ovanligt frigjord kvinnouppfattning, vilket exempelvis manifesterade sig
i att man ibland utsåg kvinnliga präster och rent allmänt främjade unga flickors utbildningsmöjligheter.
Westman-Berg berättar vidare att läsarna blev så absorberade av vissa mycket utmanande ingredienser hos
Det går an, att det övriga innehållet inte kom till sin rätt. Bokens kritik mot vigseln och äktenskapet
väckte sådan anstöt att de mer skönlitterära kvaliteterna hos verket kom i skymundan. Kvinnans
frigörelse blev dock en central angelägenhet för Almqvist och han fortsatte att arbeta med denna fråga under
hela 1840-talet, dels i sin journalistik, dels i avhandlingen Europeiska missnöjets grunder. I nämnda avhandling
skisserade han rentav på konkreta lagförslag för en ny samhällsform, eftersom han misströstade om att
kvinnans frigörelse, och jämlikheten mellan man och kvinna, skulle kunna förverkligas i det rådande
samhället.
|
Almqvist själv strök flera gånger under sina utopiska avsikter med Det går an och dess huvudperson.
Sara Videbeck var för honom en gestalt som förebådade en bättre värld. Recensenterna uppfattade henne
däremot som en främmande och onaturlig, till och med manhaftig varelse. Westman-Berg citerar i avhandlingen C.J.L. Almqvists
kvinnouppfattning en konservativ skribent, som med följande ord uttryckte sin uppfattning om huvudpersonerna:
"Ni [Sara och Albert] har båda brutit emot allmän ordning och lag, ej blott mot stadgar som menniskor påfunnit
utan ännu mer emot Guds egna bud". Man skulle ju kunna tro att denne skribent hade läst Hirdmans artikel om
genuskontrakt...
Upp
Enligt Westman-Berg handlade den efterföljande debatten kring Det går an huvudsakligen om moral och sedlighet,
det vill säga sådana frågor som hade uppkommit med anledning av den nya samlevnadsform som Almqvist propagerade för.
Kvinnofrågorna kom nästan helt bort. Många som deltog i debatten kände inte heller till gällande lagstiftning
och förutsatte att en betydligt större juridisk jämlikhet mellan man och kvinna existerade än vad som fanns på
papperet. Efter utgivningen av Det går an kom Almqvist i allvarlig konflikt med olika myndigheter. Han miste sin tjänst
vid Nya Elementarskolan och förde en lång teologisk åsiktsstrid med Uppsala domkapitel. Under 1840-talet blev han
yrkesförfattare, med betydande journalistisk produktion. Tidningen Aftonbladet erbjöd Almqvist samtidigt försörjningsmöjligheter
och tillgång till ett användbart debattforum. Journalistiken utgör kanske den viktigaste delen av hans författarskap
efter 1839. I närmare 700 artiklar dryftades de flesta av tidens aktuella frågor: utrikespolitik, sociala problem,
litteratur, pedagogik och teologi. Kvinnofrågan, äktenskapet, representationsreformen och
skandinavismen var ämnen som återkom ofta.
Almqvist kunde nu med full kraft agera som opinionsbildare. Samarbetet med Aftonbladets Lars Johan Hierta var dennes
viktigaste publicistiska förbindelse och präglade hans författarliv fram tills han gick i
landsflykt 1851. Almqvist var
verksam som journalist i flera olika tidningar och samtidigt en av Sveriges mest produktiva författare. Under perioden 1839 till
1851 utkom hans böcker på elva olika förlag. En av förutsättningarna för Almqvists
övergång till ett yrkesmässigt författarskap var säkerligen att både romanutgivningen och
författarhonoraren i Sverige hade ökat betydligt. Hans ymniga produktion under 1840-talet berodde till stor del på
att Almqvist hade blivit en marknadsförfattare, tvungen att tillgodose publikens och förlagens önskemål.
Almqvist gick som sagt i landsflykt 1851, då han var misstänkt för giftmordsförsök. Efter 14 år i USA återvände han dock till
Europa, där han dog i Bremen 1866.
Upp
Under 1800-talet började många författare uppmärksamma kvinnornas situation i samhället. Kvinnans
roll blev allt mer problematisk till följd av det borgerliga samhällets framväxt. I och med upplösningen av det
agrara samhällets fasta band ställdes hon inför nya frihets- och utvecklingsmöjligheter. Det fanns de som
resonerade utifrån ett feministiskt perspektiv och framhöll att kvinnor måste bli ekonomiskt oberoende, och att hela
samhället i grunden måste förändras för att ge kvinnor samma rättigheter och skyldigheter som
män. En av dessa författare hette
Fredrika Bremer. Författarskapet var ofta det enda medel kvinnorna hade till buds för att dryfta och föra ut
idéer och problem. I det verkliga livet hejdades de alltför effektivt av sådana hinder som ekonomiskt beroende, juridisk
omyndighet och gamla fördomar.
|
Almqvist utmanade det gällande genuskontraktet och reaktionerna på detta normbrott blev mycket kraftiga. Författaren
själv insåg dock att hans bok var en utopi och att hans idéer om jämlikheten mellan man och kvinna inte skulle
kunna bli förverkligade under hans levnadstid. Almqvists verk blev trots detta upptaget i den svenska litteraturens
kanon, med vilket
menas att hans skrifter fortfarande lever kvar i nationens minne, de behandlas i aktuella litteraturhistoriska handböcker,
uppslagsverk och antologier, där de har lyckats med att försvara sin plats under årens gång.
Almqvists position i den svenska nationens minne kan förmodligen förklaras med att han betraktas som en av de verkligt stora,
banbrytande tänkarna i vårt kulturarv, en författare vars verk fortfarande har mycket att säga oss. Berättelsen
Det går an har blivit en av våra klassiker eftersom samhällsutvecklingen gör att den så här i efterhand
framstår som ett föregångsverk, en utopisk roman om kvinnors förtryck och möjligheter till frigörelse. Almqvist
kanske därför rätteligen skulle kunna kallas både för profet och opinionsbildare, förutom att han idag ofta
omnämns som en av den svenska litteraturens största författare (åtminstone näst efter Strindberg).
Upp
Almqvist, C.J.L. Det går an: Hvarför reser du? (1838 års versioner). Stockholm:
Svenska Vitterhetssamfundet, 1993.
Litteratursociologi: Texter om litteratur och samhälle. Lars Furuland & Johan Svedjedal (red.). Lund:
Studentlitteratur, 1997.
Svedjedal, Johan. Almqvist – berättaren på bokmarknaden. Litteraturvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet, 1987.
Svedjedal, Johan. Almqvists Det går an och konsten att överleva. Litteraturvetenskapliga institutionen, Uppsala
universitet, 1989.
Westman-Berg, Karin. C.J.L. Almqvists kvinnouppfattning. Uppsala: Almqvist & Wiksell, 1962.
|